درس خارج فقه حضرت آيت الله هاشمى شاهرودى ـ جلسه 30 / يكشنبه 1/9/88
بسم الله الرحمن الرحيم
مرحوم سيد بعد از اينكه استحباب زكات در غلات غير بالغ را فرموده اند در ادامه فرموده اند (دون النقدين) در نقدين غير بالغ استحباب را نفى كرده اند (و فى استحباب اخراجها من مواشيه اشكال و الاحوط الترك) بعد هم متعرض مواشى شده و فرموده اند در استحباب زكات مواشى طفل اشكال است و احوط ترك آن است اما در نقدين استحباب را قائل نشده اند چون روايات (ليس فى مال اليتيم زكاة) قدر متيقنش بلكه صريحش نفى زكات در نقدين يعنى مال صامت بود بنابراين در باب نقدين صبى دليلى بر استحباب نداريم ولذا به طور قاطع گفته اند (دون النقدين) و در مواشى چون مشهور قدما قائل به وجوب زكات بودند ايشان مى فرمايد