فقه جلسه (97)

    درس خارج فقه حضرت آيت اللَّه هاشمى شاهرودى -  جلسه 97  -  شنبه 1394/8/9


بسم اللَّه الرحمن الرحيم


 مسألة 29 (إذا تلف بعد تمام الأعمال مئونة عوده إلى وطنه أو تلف ما به الكفاية من ماله فى وطنه بناء على اعتبار الرجوع إلى كفاية فى الاستطاعة فهل يكفيه عن حجة الإسلام أو لا وجهان لا يبعد الإجزاء و يقربه ما ورد من أن من مات بعد الإحرام و دخول الحرم أجزأه عن حجة الإسلام بل يمكن أن يقال بذلك إذا تلف فى أثناء الحج أيضا)(1)


 مرحوم سيدرحمه الله مى‏فرمايد كسى كه موونه و هزينه حج را داراست و مستطيع شده است و به حج رفته و بعد از اتمام اعمال حج بقيه اموالش به سرقت رفته و يا تلف شده است و موونه رجوع به بلد را ندارد و يا موونه بعد از عودش كه بتواند با آن زندگى خودش را اداره كند تلف شده و از بين رفته است آيا در اين جا حج او حجة الاسلام محسوب مى‏شود و يا كشف مى‏شود كه مستطيع نبوده است گرچه خودش فكر مى‏كرده مستطيع باقى مى‏ماند يعنى حدوثا مستطيع بوده ولى بقاءً فاقد استطاعت است و قبلاً گذشت كه بقاء استطاعت هم شرط است پس حجة الاسلام محسوب نمى‏شود مى‏فرمايد (لا يبعد الإجزاء و يقربه ما ورد من أن من مات بعد الإحرام و دخول الحرم أجزأه عن حجة الإسلام) و بعد صورت تلف در اثناء حج را هم در آن محلق مى‏كند و مى‏فرمايد (بل يمكن أن يقال بذلك إذا تلف فى أثناء الحج أيضا) اما در صورت اول كه بعد از اتمام اعمال، مال تلف شود و مابقى اموال استطاعتش از بين برود كه مربوط به مؤونه رجوع يا مؤونه رجوع الى الكفايه است - بنا بر شرطيت رجوع الى الكفايه - مى‏توان وجوهى را براى اينكه حجة الاسلام محسوب شود، ذكر كرد.


 1 - يكى از آن وجوه تمسك به رواياتى است كه مى‏فرمايد من احرم و دخل فى الحرم و مات يجزيه عن حجة الاسلام و اين كه آن روايات اين جا را هم در بر مى‏گيرد زيرا آنجايى كه مكلف مى‏ميرد كشف مى‏شود كه هر دو استطاعت مالى و بدنى برايش موجود نبوده است و با اين وجود حكم به اجزا مى‏شود پس در اين جا كه تنها استطاعت مالى از بين رفته است بطريق اولى مجزى است.


 اين وجه، ظاهر متن است لكن اين استدلال تمام نيست و دو اشكال به آن وارد مى‏شود.


 يكى اينكه اين روايات ناظر به بحث استطاعت و اجزاى حج غير مستطيع از مستطيع نيست بلكه ناظر است به كسى كه حج را كامل انجام نداده است و فوت كرده است وليكن به آن اكتفا مى‏شود حتى براى كسى كه قبلا برايش استطاعت ثابت و مستقر شده است و اين روايات مى‏فرمايد اگر احرام بست و در حرم داخل شد و فوت نمود از حجة الاسلام او كافى است و لازم نيست از تركه‏اش براى وى نائب گرفت تا از ميت نيابت كند يعنى اين روايات فقط ناظر به اين جهت است و نمى‏خواهد حج كامل غير مستطيع را به جاى حج مستطيع قرار دهد بلكه مى‏خواهد بگويد كه تكليف آن به همان حج ناقص در فرض احرام و دخول حرم مى‏باشد كه آن را هم در حال استطاعت انجام داده است و اين ربطى به مسئله ما ندارد كه كسى كه حج بر او واجب نيست چون مستطيع نيست آيا حجى را كه به اعتقاد استطاعت انجام داده است مجزى است كه اگر بعد مستطيع شد بر او حجة الاسلام واجب نمى‏شود يا خير ؟ از اين روايات نمى‏توان اين قسمت دوم را استفاده نمود.


 ايراد ديگر اينكه مورد اين روايات  اين است كه مكلف فوت كند و اين خصوصيت فوت در اين حكم تسهيلى دخيل است كه در محل بحث ما نيست پس در اين جا نمى‏توان خصوصيت فوت را الغاء كرد زيرا كه شايد اين خصوصيت منتى است كه خداوند بر بنده‏اش گذاشته است و تسهيلى بر او است كه در راه اطاعت امر به حج بيت الله فوت كرده است و اين خصوصيت قابل الغاء كردن نيست و تعدى از اين مورد به محل كلام قياس مع الفارق است ولذا اكثر محشين هم چون اين تقريب را صحيح نمى‏دانسته‏اند حاشيه زده‏اند(2) كه آن روايات نسبت به بحث ما بيگانه است .


 2 - وجه دوم مبتنى است بر اين بحث كه مؤونه عود الى الوطن و يا رجوع الى الكفاية در استطاعت شرط نباشد و آنچه محقق استطاعت است آن است كه مالكِ مؤونه ذهاب الى الحج باشد و اما اينكه شرط كرديم موونه عود را داشته باشد از باب قاعده لاحرج شرط شده است و اينها را از ادله استطاعت استفاده نمى‏كنيم و ادله استطاعت فقط گفته بايد زاد و راحله كه وسيله رفتن است را دارا باشد و بيش از اين شرط شرعى نيست بله اگر در مشقت مى‏ماند از باب قاعده لاحرج وجوب حج رفع مى‏شود حال اگر كسى اين مبنا را اختيار كرد طبق اين مبنا باز هم در اين جا يك وجهى براى اجزاء حج از حجة الاسلام درست مى‏شود زيرا كه قاعده لاحرج امتنانى است و اين جا را نمى‏گيرد چون مكلف اعمال را انجام داده است و بعد معلوم شده كه در مشقت مى‏افتد كه قاعده اين جا اگر جارى شود بر خلاف امتنان است و بايد حجش را بعداً اعاده كند لهذا اينجا را شامل نمى‏شود و آنجايى را شامل مى‏شود كه رفع تكليف به نفع مكلف بوده و منتى بر مكلف باشد.


 پس قاعده لا حرج اينجا را قيد نمى‏زند و اطلاق وجوب حج را رفع نمى‏كند و اين يك قاعده كلى است كه اگر فردى به اعتقاد اين كه واجب حرجى نيست آن فعل را انجام دهد و بعد از عمل بفهمد كه فعل حرجى بوده است تكليف ساقط نبوده است و قاعده لا حرج آن را نمى‏گيرد و اين حالت مشمول قاعده لا حرج نيست و تحت اوامر اوليه باقى است پس مجزى است بله، اگر از اول بداند كه اين تكليف حرجى است و بخواهد اقدام كند قاعده لاحرج اينجا را مى‏گيرد زيرا كه رفعش براى او امتنانى است هرچند بخواهد آن را هم انجام دهد اما اگر از قبل نمى‏دانسته كه فعل حرجى است و بعد از عمل بفهمد حرجى بوده قاعده لاحرج آن را نمى‏گيرد پس اگر اين مبنا را قبول كرديم نه تنها در اينجا كه برخى از مالش تلف شده است تمام است بلكه در صورتى هم كه از اول فاقد موونه عود بوده است لكن خيال مى‏كرده كه دارا است باز هم چون عمل را انجام داده است و بعد ملتفت شده است مجزى است زيرا كه اطلاق دليل اولى شامل آن است و مقيد كه قاعده لاحرج است چون كه امتنانى است شامل آن نيست و شمولش موجب ضيق بيشتر و وجوب اعاده بر مكلف است لهذا دليل تكليف بر اطلاقش باقى است.


 اما اگر قبل از عمل، حرج معلوم بوده و علم به حرجى داشته است مجزى نيست و قاعده اين جا را مى‏گيرد وليكن اگر كسى از روايات تفسير استطاعت شرطيت موونه عود را هم در استطاعت دخيل دانست كه بعيد نيست از روايت استطاعت مخصوصاً روايت ابى ربيع شامى استفاده شود در اين صورت عدم اجزاء، از باب عدم استطاعت و عدم شمول وجوب حج است نه از باب قاعده لاحرج تا گفته شود امتنانى است و مقيد دليل وجوب نيست بلكه برعكس در اين صورت كشف مى‏شود كه مستطيع نبوده و مقتضى وجوب نبوده است.


 3 - وجه سوم مى‏خواهد همين مدعا را قبول كند حتى بنا بر مبناى دوم كه طبق اين مبنا هم مى‏توان فتواى مرحوم سيدرحمه الله را تقريب كرد به اين ترتيب كه فرق است بين موونه و مالى كه قبل از انجام حج تلف شود يا مالى كه بعد از آن تلف شود كه اگر قبل از آن تلف شود در اين صورت جا دارد كه بگوييم كشف مى‏شود استطاعت وجود نداشته، يعنى مال الاستطاعه تلف شده است چون بقاى آن شرط بوده و تصور مى‏كرده كه باقى است اما جايى كه عمل انجام مى‏گيرد و بعد از آن و يا بعد از برگشت به وطن مؤونه از او تلف مى‏شود در اين مورد عرفا نمى‏گويند كه مال الاستطاعه او تلف شده است و اين مكلف اصلاً مستطيع نبوده است بلكه مالى كه براى موونه بعد از استطاعتش بوده است آن مال تلف شده است و عرف آن را تلف آن مال ديگر مى‏داند نه مال الاستطاعه و عرف اين تفكيك را قائل است بين تلفى كه بعد است و تلفى كه از قبل است و اين كه بعد اتمام حج موونه عود يا عود به الكفايه‏اش تلف شود مثل كسى است كه بعد از حج و بازگشت به منزل خودش مال ديگرى غير از مال الاستطاعه او تلف شود بله، اگر از اول مى‏دانسته كه بعد از اتمام حج مثلاً سيلى يا حادثه‏اى و مؤنه عود يا موونه بعد از عودش را تلف مى‏كند حج بر او واجب نيست زيرا كه از قبل مى‏دانسته كه اين مال مورد موونه او خواهد بود و مستطيع نيست اما اگر از قبل نمى‏دانسته و بعد از انجام اعمال حج اموالش تلف شده است كأنه با استطاعت اعمال انجام شده است و مال تلف شده مال ديگرى است و رافع استطاعت از ابتداء نبوده است .حاصل اين كه چنين فرضى مشمول اطلاقات ادله استطاعت بر حج مى‏باشد و عرفاً از ادله لزوم داشتن موونه عود و يا موونه بعد از عود بيش از شرطيت داشتن اين دو موونه استفاده نمى‏شود و صاحب مدارك نسبت به تلف بعد از عود مى‏فرمايد قطعا كسى كه مى‏رود حج و بعد از عودش مووناتش تلف مى‏شود اين شخص مستطيع بوده است و اين را مى‏توان توسعه داد و گفت نه فقط وقتى برگردد به خانه خودش آنجا تلف شود بلكه اگر بعد از اتمام حج و قبل از رجوع هم باشد، شامل مى‏شود چون عرف ديگر نمى‏گويد مال الاستطاعه او تلف شده است بلكه موونه و مال ديگرش تلف شده است البته فرقى بين اين وجه يا وجه قبلى وجود دارد كه در وجه قبلى كسى كه اعتقاد داشته باشد موونه عود را دارد و در حرج نمى‏افتد و بعد معلوم شود كه حرجى بوده است آن وجه قبل اين فرض را هم مى‏گيرد زيرا كه در اينجا هم رفع وجوب حج بر او خلاف امتنان نيست ليكن در اين وجه سوم اين توسعه صحيح نيست چون از اول كه موونه را نداشته است مستطيع نبوده و وجوب حج بر او مستقر نبوده است و خيال مى‏كرده كه وجوب بر ذمه‏اش آمده است و خيال هم واقع را عوض نمى‏كند پس اصل وجوب شامل او نبوده است اما در مورد تلف بعد از اتمام اعمال حج و عدم علم به آن از ابتداء استطاعت صادق است .


 4 - وجه چهارم: اين وجه قائل است كه مكلف محكوم به اتيان حج بوده است ولو از باب استصحاب بقاى مال و عدم تلف آن و بعد معلوم مى‏شود مالش تلف مى‏شود و استصحاب بقاى مال تمام نبوده است گفته مى‏شود كه از باب اجزاى حكم ظاهرى كه با استصحاب ثابت مى‏شود اجزاء ثابت مى‏شود .


 اين وجه هم مثل وجه اول وجه تمامى نيست چون:


 اولاً: كبراى آن تمام نيست مگر در موارد خاصى و ثانياً: بنابر اجزا حكم ظاهرى در اينجا هم جا ندارد زيرا كه مورد اجزاء حكم ظاهرى جائى است كه حكم واقعى هم فعلى است وليكن مكلف متعلق آن را ظاهراً انجام داده است به عبارت اخرى اجزا حكم ظاهرى  در احكام ظاهرى است كه در متعلق احكام جارى مى‏شود نه اينكه اصل حكمى را ثابت كند كه نبوده است واقعاً و بعد از عمل حكم واقعى فعلى مى‏شود مثل كسى كه بينه‏اى برايش قائم مى‏شود بر اين كه وقت ظهر داخل شده است و نماز بخواند بعد بفهمد وقت داخل نشده است اينجا اصلا وجوبى براى نماز ظهر بر او نيامده است اين جا كسى قائل به اجزا از نماز ظهرى كه بعداً بر او واجب مى‏شود نيست .


 5 - وجه پنجم : اين وجه نيز قائل است كه اين گونه موارد سيره متشرعه بر اين است كه مجزى است از حجة الاسلام لذا خيلى از آنها كه بعد از بازگشت دچار مشكلاتى مى‏شدند بايست در اين مورد نيز قائل بشوند كه حج قبل او رجوع الى الكفايه را نداشته و چنانچه مستطيع شود بايد آن را اعاده كند در صورتى كه اين گونه نمى‏گويند و يقينا سيره بر عدم بطلان حج سابق آنها است مثلاً بعداً سيلى يا حادثه‏اى رخ مى‏داده و منزلش تلف مى‏شده است در اين صورت اگر دو مرتبه مستطيع شد حجش را اعاده نمى‏كند به اين سيره هم تمسك شده است .


 اين سيره فى الجمله قابل قبول است مخصوصا در موردى كه صاحب مدارك گفته است وليكن اگر كسى هنوز در مكه است و موونه عودش را دزديدند آيا اين مورد هم مشمول اين سيره است يا خير؟ چون كه سيره دليل لبى است تنها به قدر متيقن آن مى‏شود تمسك كرد كه اين فرض معلوم نيست داخل در آن باشد.


  ...................( Anotates ).................


1) العروة الوثقى )للسيد اليزدى(، ج2، ص442.


2) العروة الوثقى)المحشى(، ج4، ص391.