- طهارت 1169
- پاكى و ناپاكى آب 662
- احكام خلوت 1
- استنجاء 0
- احكام جنابت 3
- أهل كتاب 14
- نجاسات 118
- آنكه در نماز از نجاست آن عفو شده است 2
- احكام میّت 193
- غسل 60
- وضو 73
- تيمم 21
- نماز 555
- وقتهاى نمازهاى روزانه و نافله هاى آنها 24
- قبله 11
- لباس نمازگزار 34
- مكان نمازگزار 26
- احكام اذان اقامه 14
- نيّت 5
- قيام 5
- قرائت 45
- سجده 36
- سجده سهو 3
- تشهّد 5
- سلام 1
- آداب و تعقيب نماز 6
- قنوت 8
- منافيات نماز 14
- نماز آيات 6
- نماز قضا 36
- اجير شدن 20
- نماز جماعت 101
- شك در نماز و افعال آن 2
- شكّ در ركعتها 1
- قضاى اجزاء فراموش شده 0
- نماز مسافر 83
- چيزهايی که سفر را می شکند 3
- برخى از نمازهاى مستحبّى 17
- كم و زياد بودن در نماز 0
- نماز میت 1
- رکوع 5
- نماز جمعه 28
- تكبيرة الاحرام 1
- روزه 318
- زكات 18
- خمس 228
- مصرف خمس 21
- موارد وجوب خمس 117
- مسائل متفرقه خمس 29
- امر به معروف و نهى از منكر 33
- خرید وفروش 377
- كسب های حرام 123
- ريش تراشيدن 24
- آداب تجارت 7
- شرايط فروشنده و خريدار 4
- شرايط عوضين 5
- دادن جنس و گرفتن وجه 6
- نقد و نسيه 19
- معاملات صرافى ( بيع صرف ) 1
- فروش ميوه ها و سبزيجات 0
- ربا 39
- خروج از ملکیت مالک به سبب یکی از نواقل 4
- شروط تجارت 13
- معاملات سفهی 1
- خرید وفروش طلا 6
- بيع فضولی 3
- حق به هم زدن معامله (خيار) 37
- ضمان در خريد وفروش 11
- اجاره 66
- وصيّت 37
- احكام وصيت 16
- موصى 1
- وصيت شده 1
- مسائل متفرقة 327
- استمناء 6
- مكارم اخلاق 8
- مزارعه ومساقات 2
- شركت 22
- تقاصّ كردن 2
- عاريه و وديعه 0
- حواله 0
- حجر ( ممنوع تصرف در مال ) 4
- صدقات 15
- رقص در اماکن متبرکه 0
- سحر و جادو و نظائر آنها 3
- اشياء گمشده 2
- حكم مال مجهول مالك 6
- مسائل مخصوص به تفسير 2
- احكام غرب زمين 0
- كار كردن در ادارات رسمى 3
- كشتن حشره ها 1
- تربت حسينى 0
- ياد گرفتن احكام 1
- حقوق ديگران 22
- وسواس 2
- نسب ها 7
- مدح ديگران 0
- بر پائى عيد و جشن 0
- دعا 8
- تاريخ 0
- صحت بعض كتابها و احاديث 7
- بعض مستحبات 5
- نصايح 7
- حيوان گمشده 0
- کامپیوتر و اینترنت 11
- نقاشی و مجسمه سازی 2
- احکام مساجد 28
- ارتباط با نامحرم در فضای مجازی 1
- حقوق معنوی 19
- توبه 7
- یارانه ها 1
- ماهواره 3
- تقلب 6
- رعایت قوانین حكومت اسلامی 16
- دعا 1
- احكام كفار 13
- سرقت و دزدی 6
- سیگار کشیدن 5
- صله رحم 7
- جنون 1
- اسراف 1
- حقوق والدین 7
- قرض و دين 62
- ازدواج 656
- احكام ازدواج 54
- احكام زناشويى 35
- آداب وسنن ازدواج 2
- جلوگیری از بارداری 9
- اولياى عقد 54
- اسباب محرميت 22
- رضاع (شير دادن) 2
- ازدواج مؤقت 59
- مهر 73
- احكام فرزندان 35
- نفقه 25
- عيبها وشرطها كه موجب فسخ شود 37
- محارم 9
- حقوق زوجین 43
- شروط ازدواج 32
- نزدیکی از پشت 7
- نزدیکی در زمان قاعدگی 6
- نشوز 8
- محرمات 28
- روابط زن و مرد 102
- زینت 18
- مسائل جنسى 11
- حجاب 15
- احكام لمس و نگاه کردن 29
- مسائل متفرقه ازدواج 5
- طلاق 149
- نذر 24
- غصب 11
- احياء موات 0
- صيد و ذباحه 24
- خوردنيها وآشاميدنيها 67
- ارث 87
- قصاص و ديات 77
- ديه نفس 8
- دیه جنین 5
- موجبات ضمان 8
- تغليظ دیه 3
- قسامه 7
- مسائل اعتقادى 87
- حج 247
- اصول و قواعد فقهی 11
- مضاربه 22
- وقف 156
- هدیه 31
- حدود 58
- جهاد 1
- اداری 16
- ادارات 14
- عهد و قسم 11
- بیت المال 1
- بهتان 1
- صلح 11
- جعاله 3
- تهمت 0
- قضاء 49
- رشوه 6
- شهادات 13
- رهن 17
- اقرار 6
- تقليد 88
- علم رجال 4
- مسائل اجتماعى 13
- وکالت 29
- مسائل مستحدثه 176
- قرآن کریم 16
- ودیعه 3
- ضمان 18
1ـ رابطه محرمیت این کودک با ملاعن چگونه است؟ آیا در صورتی که کودک دختر باشد، در آینده می تواند با او ازدواج کند؟
2ـ رابطه محرمیت این کودک با بستگان نسبی و رضاعی و سببی مرد لاعن چگونه است؟ آیا می تواند این دختر با برادران مرد لاعن یا پدران او ازدواج کند؟
3ـ در صورتیکه مرد پس از ملاعنه و نفی ولد پشیمان گردد و رجوع کند، رابطه محرمیت این کودک با ملاعن و بستگان نسبی و رضاعی و سببی این مرد چگونه است؟
2) این کودک با بستگان مرد ملاعن محرم نیست و می تواند با آن ها ازدواج کند.
3) در صورتیکه واقعاً فرزند این مرد باشد یعنی مرد بین خود و خدای خود او را فرزند خود می داند، با بستگان آن مرد نیز محرم است.
2) اشکال ندارد.
3) اگر این عمل مستند به یکی از کتب مقتل باشد و با رعایت حرمت شعائر باشد، اشکال ندارد.
ملکی دارم که به خاطر هفتاد میلیون تومان وام در رهن بانک می باشد. به خاطر مشکلات مالی، قصد فروش ملک را دارم، سند ملک به صورت فروش امانی به بانک واگذار شده است، آیا می توانم با قولنامه و وکالت، ملک را بفروشم تا بعدا وام را به ملک جدیدی که در آینده می خرم انتقال دهم، البته خریدار با این موضوع مشکلی ندارد؟
در فرض مسئله، فروش ملک (عین مرهونه) با اجازه و موافقت بانک (مرتهن) جایز است.
اینجانب در مقابل طلبکار، حق ترهین از ملک خود را برای مدت معین سلب و ساقط نموده ام تا اگر بدهی خود را به وی پرداخت نکردم، طلبکار بتواند از محل ملک، طلب خود را بردارد. حال آیا اینجانب با وجود این سلب حق ترهین ملک مشخص برای مدت زمان معین، می توانم همان ملک را در رهن بانک گذاشته و وام اخذ نمایم؟ آیا عقد رهن اینجانب با بانک، شرعاً باطل است؟
در صورت رضایت طلبکار، شما حق تصرف در عین مرهونه را دارید؛ ولی چون مسبوق به رهن به طلبکار است، نمی توانید آن را در رهن دیگری قرار دهید.
1- شرعاً معاملات ناقله بر مرهونه، محکوم بر صحت است یا عدم نفوذ واختیار آن به دست مرتهن می باشد؟
2- در صورت شرط مرتهن بر راهن به عدم معاملات ناقله نسبت به مرهونه؛ شرعاً معامله ناقله چنین مرهونه ای؛ محکوم به صحت است یا از ابتدا باطل است؟
3- درصورت مخالفت مرتهن با بیع مرهونه، شرعاً حقوق مشتری نسبت به مبیع رهنی از نوع عینی است یا حقوق مشتری ازنوع دینی و بر عهده راهن فروشنده می باشد؟ در چنین فرضی ضمان راهن بایع در قبال مشتری مرهونه؛ ملحق به احکام مستحق للغیر در آمدن مبیع می باشد یا دارای احکام مخصوص به خود می باشد؟
1) اقوی صحت معامله ناقله بر عین مرهونه، بدون اجازه مرتهن است؛ لیکن برای مشتری در صورت جهل، خیار و حق فسخ ثابت می شود؛ زیرا مرتهن می تواند در صورت عدم اداء راهن، حق خود را از عین مرهونه بگیرد.
2) محکوم به صحت است؛ لیکن تخلف راهن از شرط اگر در عقد قرض باشد، موجب حق فسخ دین مؤجل قبل از آجل می شود.
3) پاسخ آن در جواب سؤال اول، مشخص شد.
2. نظر به این که عقد رهن فرع بر وجود دین است، این که بانک ابتدا (قبل از وجود دین) رهن بگیرد و سپس وام را به الف بدهد، خللی به صحت رهن وارد میکند یا خیر؟
3. معمولاً در اسناد رهنی تنظیمی مینویسند: به اقرار طرفین، ملک به تصرف مرتهن داده شد در حالی که چنین اتفاقی نیفتاده است. حتی اگر از این فرض فارغ باشیم و ملک در لحظه وقوع عقد به تصرف مرتهن داده شود و سپس به تصرف ب بازگردد و سپس بانک وام را بپردازد، نظر به این که در رهن قبض مرتهن شرط صحت عقد است آیا برای صحت رهن باید دوباره ملک به تصرف مرتهن داده شود؟
2) خیر، اشکال ندارد.
3) همین مقدار که عین مرهونه قابل قبض باشد و بیع آن صحیح باشد و مرتهن در حق تصرفش مشکلی نداشته باشد کفایت می کند.
در يكى از بندهاى اجاره نامه شرط مى شود چنانچه در تاريخ اتمام قرارداد اجاره مؤجر از پرداخت مبلغ قرض الحسنه خوددارى نمايد مى بايستى روزانه مبلغ پنجاه هزار تومان به عنوان ضرر و زيان به مستأجر پرداخت نمايد و تا كنون به علت اختلافى كه در استرداد وجه قرض الحسنه فيمابين مؤجر و مستأجر بوده است علاوه بر استرداد اصل وجه قرض الحسنه مبلغ ده ميليون تومان بعنوان خسارت دير كرد مطالبه مى نمايد كه شديداً مشكل ساز شده است.
لازم به ذكر است برخى از افراد نزول خور از روش فوق جهت دريافت نزول استفاده مى نمايند، يعنى اصل پول را به اضافه سود ساليانه حساب نموده و در قرارداد قرض الحسنه ذکر می شود و در خصوص ديركرد روزانه مبلغى را بابت خسارت تعيين مى كنند.
سؤال: آيا پرداخت مبلغ ده ميليون تومان به عنوان خسارت ديركرد علاوه بر استرداد مبلغ نه ميليون تومان قرض الحسنه ربا است يا نه؟
حالا پیش از موعد مستاجر می خواهد از مغازه برود و در این فرصت کم کسی پیدا نشد که به همان مقدار مغازه را رهن کامل کند .
مستاجر هست با مبلغ پنج میلیون تومان پول پیش و دویست و ده هزار تومان اجارة ماهیانه.
یکی از دوستان گفت که مبلغ مانده تا دوازده میلیون تومان ( یعنی هفت میلیون تومان باقیمانده) را به من میدهد تا پول مستاجر قبلی را بدهم در عوض ، مبلغ اجارة ماهیانه که دویست و ده هزار تومان هست را من از مستاجر جدید بگیرم و به دوستم بدهم .
خواستم بدانم که حکم این کار چیست ؟ آیا این کار حلال است یا حرام ؟ آیا این کار ربا محسوب میشود؟
سوال: آيا اين 5 طبقه در رهن بانک قرار دارد يا خير؟