- طهارت 1165
- پاكى و ناپاكى آب 658
- احكام خلوت 1
- استنجاء 0
- احكام جنابت 3
- أهل كتاب 14
- نجاسات 118
- آنكه در نماز از نجاست آن عفو شده است 2
- احكام میّت 193
- غسل 60
- وضو 73
- تيمم 21
- نماز 555
- وقتهاى نمازهاى روزانه و نافله هاى آنها 24
- قبله 11
- لباس نمازگزار 34
- مكان نمازگزار 26
- احكام اذان اقامه 14
- نيّت 5
- قيام 5
- قرائت 45
- سجده 36
- سجده سهو 3
- تشهّد 5
- سلام 1
- آداب و تعقيب نماز 6
- قنوت 8
- منافيات نماز 14
- نماز آيات 6
- نماز قضا 36
- اجير شدن 20
- نماز جماعت 101
- شك در نماز و افعال آن 2
- شكّ در ركعتها 1
- قضاى اجزاء فراموش شده 0
- نماز مسافر 83
- چيزهايی که سفر را می شکند 3
- برخى از نمازهاى مستحبّى 17
- كم و زياد بودن در نماز 0
- نماز میت 1
- رکوع 5
- نماز جمعه 28
- تكبيرة الاحرام 1
- روزه 318
- زكات 18
- خمس 228
- مصرف خمس 21
- موارد وجوب خمس 117
- مسائل متفرقه خمس 29
- امر به معروف و نهى از منكر 33
- خرید وفروش 377
- كسب های حرام 123
- ريش تراشيدن 24
- آداب تجارت 7
- شرايط فروشنده و خريدار 4
- شرايط عوضين 5
- دادن جنس و گرفتن وجه 6
- نقد و نسيه 19
- معاملات صرافى ( بيع صرف ) 1
- فروش ميوه ها و سبزيجات 0
- ربا 39
- خروج از ملکیت مالک به سبب یکی از نواقل 4
- شروط تجارت 13
- معاملات سفهی 1
- خرید وفروش طلا 6
- بيع فضولی 3
- حق به هم زدن معامله (خيار) 37
- ضمان در خريد وفروش 11
- اجاره 66
- وصيّت 37
- احكام وصيت 16
- موصى 1
- وصيت شده 1
- مسائل متفرقة 327
- استمناء 6
- مكارم اخلاق 8
- مزارعه ومساقات 2
- شركت 22
- تقاصّ كردن 2
- عاريه و وديعه 0
- حواله 0
- حجر ( ممنوع تصرف در مال ) 4
- صدقات 15
- رقص در اماکن متبرکه 0
- سحر و جادو و نظائر آنها 3
- اشياء گمشده 2
- حكم مال مجهول مالك 6
- مسائل مخصوص به تفسير 2
- احكام غرب زمين 0
- كار كردن در ادارات رسمى 3
- كشتن حشره ها 1
- تربت حسينى 0
- ياد گرفتن احكام 1
- حقوق ديگران 22
- وسواس 2
- نسب ها 7
- مدح ديگران 0
- بر پائى عيد و جشن 0
- دعا 8
- تاريخ 0
- صحت بعض كتابها و احاديث 7
- بعض مستحبات 5
- نصايح 7
- حيوان گمشده 0
- کامپیوتر و اینترنت 11
- نقاشی و مجسمه سازی 2
- احکام مساجد 28
- ارتباط با نامحرم در فضای مجازی 1
- حقوق معنوی 19
- توبه 7
- یارانه ها 1
- ماهواره 3
- تقلب 6
- رعایت قوانین حكومت اسلامی 16
- دعا 1
- احكام كفار 13
- سرقت و دزدی 6
- سیگار کشیدن 5
- صله رحم 7
- جنون 1
- اسراف 1
- حقوق والدین 7
- قرض و دين 62
- ازدواج 656
- احكام ازدواج 54
- احكام زناشويى 35
- آداب وسنن ازدواج 2
- جلوگیری از بارداری 9
- اولياى عقد 54
- اسباب محرميت 22
- رضاع (شير دادن) 2
- ازدواج مؤقت 59
- مهر 73
- احكام فرزندان 35
- نفقه 25
- عيبها وشرطها كه موجب فسخ شود 37
- محارم 9
- حقوق زوجین 43
- شروط ازدواج 32
- نزدیکی از پشت 7
- نزدیکی در زمان قاعدگی 6
- نشوز 8
- محرمات 28
- روابط زن و مرد 102
- زینت 18
- مسائل جنسى 11
- حجاب 15
- احكام لمس و نگاه کردن 29
- مسائل متفرقه ازدواج 5
- طلاق 149
- نذر 24
- غصب 11
- احياء موات 0
- صيد و ذباحه 24
- خوردنيها وآشاميدنيها 67
- ارث 87
- قصاص و ديات 77
- ديه نفس 8
- دیه جنین 5
- موجبات ضمان 8
- تغليظ دیه 3
- قسامه 7
- مسائل اعتقادى 87
- حج 247
- اصول و قواعد فقهی 11
- مضاربه 22
- وقف 156
- هدیه 31
- حدود 58
- جهاد 1
- اداری 16
- ادارات 14
- عهد و قسم 11
- بیت المال 1
- بهتان 1
- صلح 11
- جعاله 3
- تهمت 0
- قضاء 49
- رشوه 6
- شهادات 13
- رهن 17
- اقرار 6
- تقليد 88
- علم رجال 4
- مسائل اجتماعى 13
- وکالت 29
- مسائل مستحدثه 176
- قرآن کریم 16
- ودیعه 3
- ضمان 18
استفتائات برگزیده
اخیراً در فضای مجازی اصواتی به عنوان مواد مخدر شنیداری انتشار یافته که شنیدن آنان اثراتی همانند و بلکه بیشتر از مواد مخدر و مشروبات الکلی دارند با این اوصاف ؟ 1- آیا شنیدن این اصوات دارای حرمت شرعی می باشد ؟ 2- در صورت بروز حالت نامتعارف ناهوشیاری و نابهنجاری( ناشی از گوش دادن )، آیا اعمال مجازات شرعی (حد یا تعزیر) صحیح می باشد ؟
بنا بر نظر معظم له؛ بر فرض وجود خارجی چنین اصواتی که دارای اثرات مذکور باشد، شنیدن آن اصوات حرام است و دارای تعذیر می باشد.
اگر کسی مرتد شود و سپس مسلمان شود، آیا قضای نمازهای آن مدت که مرتد بوده بر او واجب است ؟
طبق فتوای معظم له، قضای نمازهای آن مدت واجب است.
اینجانبان متصدی و کارگزار و زمامدار و مجلس دار عزاداری در تکیه ای در یکی از شهرستان ها هستیم. حسب الوظیفه تصمیم بر این داشتیم که چندین شب عزاداری اباعبدالله الحسین (علیه السلام) را در تکیه بر پا کنیم، عده ای با آوردن این بهانه که اگر مراسم برگزار شود، موجب تبعات و گناه می شود مثلاً افراد فاسد چشم چرانی می کنند یا محتمل است که اشخاصی از این مراسمات سوء استفاده و گناه کنند، پیشنهاد به تعطیلی عزاداری اباعبدالله (علیه السلام) داده اند. آیا اینکه ممکن است بر حسب برگزاری عزاداری در حسینیه احتمالاً عده ای فاسق در این مجلس هم حضور یابند و گناه خود را انجام دهند بر ما که متصدی و کارگردان عزاداری هستیم، حجیت دارد که عزاداری را منحل کنیم؟ حکم واجب بر ما چیست؟
این نوع احتمال دادن خود یک وسوسه شیطانی است. برپایی شعائر حسینی و مراسم عزاداری اهل بیت (علیهم السلام) از اهم امور دینی است و بهتر است که از ورود این افراد به دسته عزاداری و هیئت منع نکنید و راه نصیحت و اصلاح ایشان را با کلمات شایسته و رفتار محبت آمیز در پیش گیرید.
اگر زنی به صورت چند ماهه صیغه مردی شده و سپس نخواهد به رابطه ادامه دهد، آیا می تواند مهریه خود را ببخشد یا مهری که گرفته را پس دهد و خود را یک طرفه از زوجیت مرد برهاند یا اینکه اتمام رابطه زوجیت موقت، منحصر به اتمام مدت یا بذل مدت توسط مرد است و ربطی به بذل مهریه یا استرداد آن ندارد؟
عقد موقت تنها به وسیله تمام شدن مدت و یا بذل مدت توسط زوج فسخ می شود، مگر آنکه در ضمن عقد، وکالت در بذل مدت از مرد گرفته شده باشد.
حکم شرعی کسی که نسبت محرمیت (ادعای زوجیت) و ادعای ارث را به صورت غیر واقعی به شخص دیگری بدهد، چیست؟
اثبات موضوع شرعی مانند زوجیت، نیازمند به بینه شرعی (شهادت دو نفر عادل) دارد.
در صورتی که بین زن و شوهری ملاعنه رخ دهد و شوهر نفی ولد کند.
1ـ رابطه محرمیت این کودک با ملاعن چگونه است؟ آیا در صورتی که کودک دختر باشد، در آینده می تواند با او ازدواج کند؟
2ـ رابطه محرمیت این کودک با بستگان نسبی و رضاعی و سببی مرد لاعن چگونه است؟ آیا می تواند این دختر با برادران مرد لاعن یا پدران او ازدواج کند؟
3ـ در صورتیکه مرد پس از ملاعنه و نفی ولد پشیمان گردد و رجوع کند، رابطه محرمیت این کودک با ملاعن و بستگان نسبی و رضاعی و سببی این مرد چگونه است؟
1ـ رابطه محرمیت این کودک با ملاعن چگونه است؟ آیا در صورتی که کودک دختر باشد، در آینده می تواند با او ازدواج کند؟
2ـ رابطه محرمیت این کودک با بستگان نسبی و رضاعی و سببی مرد لاعن چگونه است؟ آیا می تواند این دختر با برادران مرد لاعن یا پدران او ازدواج کند؟
3ـ در صورتیکه مرد پس از ملاعنه و نفی ولد پشیمان گردد و رجوع کند، رابطه محرمیت این کودک با ملاعن و بستگان نسبی و رضاعی و سببی این مرد چگونه است؟
1) این کودک با ملاعن محرم است و نمی تواند با او ازدواج کند.
2) این کودک با بستگان مرد ملاعن محرم نیست و می تواند با آن ها ازدواج کند.
3) در صورتیکه واقعاً فرزند این مرد باشد یعنی مرد بین خود و خدای خود او را فرزند خود می داند، با بستگان آن مرد نیز محرم است.
2) این کودک با بستگان مرد ملاعن محرم نیست و می تواند با آن ها ازدواج کند.
3) در صورتیکه واقعاً فرزند این مرد باشد یعنی مرد بین خود و خدای خود او را فرزند خود می داند، با بستگان آن مرد نیز محرم است.
همانگونه كه استحضار داريد در روزهای ماه محرم اغلب افراد نسبت به پخش نذری از قبيل شير، شربت و اطعام اقدام می نمايند. با عنايت به خشكسالی بوجود آمده، می خواستيم اين نذورات را در غالب جيره خشک غذايی و آب معدنی به آن منطقه ارسال نمائيم كه عده ای مردد هستند كه آيا از نظر شرعی صحيح می باشد يا خير، فلذا از آن مرجع عاليقدر تقاضا داشته تا حكم شرعی را بيان فرمايند.
چنانچه صیغه خاص نذر ـ که در رساله علمیه ذکر شده ـ خوانده باشد، واجب است در همان مصرف نذر که نامبرده شده، مصرف نمایند؛ لیکن اگر صیغه خاص نذر خوانده نشده باشد، جایز است در قالب جیره غذائی و آب معدنی و ... مصرف شود.
آیا انجام تغییرات ساختمانی در بنای مسجدی که واقف طبق وقفنامه و اسناد رسمی و محضری، تنها بنام مسجد وقف نموده ولاغیر؛ و اجاره دادن فضای آشپزخانه و زیرزمین و... آن مسجد، برای انجام امور اقتصادی و تجاری و درآمدزایی (کترینگ و تهیه و عرضه غذا و نوشیدنی)، جایز است؟
چنانچه واقف تصریح نموده باشد که نباید بناهای مذکور را برای انجام امور اقتصادی و تجاری و غیره اجاره داد؛ در این صورت جایز نیست وگرنه اشکالی ندارد.
1ـ استفاده از دستگاه موسیقی سنتی که در سالیان گذشته تا به امروز به صورت ساز و دهل مخصوص مراسم تعزیه خوانی بوده و احیای این شعیره را به دنبال دارد، چه حکمی دارد؟ 2 ـ استفاده از لباس طرح قدیم مخصوص شبیه خوان های مرد در نقش زن در تعزیه که به صورت چادر های عربی قدیمی (قجری) و روبند های مخصوص(برقه) به منطقه استان هرمزگان بوده، چه حکمی دارد؟ 3 ـ آیا اجرای مجلسی در وصف عروسی حضرت قاسم که به صورت حزین برگزار می گردد، محل اشکال است یا تایید؟
1) چنانچه آن موسیقی مناسب مجالس اهل فسق و فجور نباشد و موجب هتک حرمت شعائر حسینی نشود، اشکال ندارد؛ اما اگر مناسب مجالس فسق و فجور باشد و یا مناسب مجالس عزاداری نباشد، اشکال دارد.
2) اشکال ندارد.
3) اگر این عمل مستند به یکی از کتب مقتل باشد و با رعایت حرمت شعائر باشد، اشکال ندارد.
2) اشکال ندارد.
3) اگر این عمل مستند به یکی از کتب مقتل باشد و با رعایت حرمت شعائر باشد، اشکال ندارد.
اگر قاتل در قتل عمد قبل از قصاص و استیذان از حاکم برای قصاص فوت کند و در میان ورثه مقتول صغار باشد با توجه به حرمت هدر دمای مسلمین و عمومات دال بر احترام به دم، آیا می توان از ماترک قاتل دیه مطالبه کرد؟
بله، دیه از ماترک میت برداشته می شود.
زکات فطره
سوال :
۱- آيا می شود فطریه را قبل از کنار گذاشتن، از كارت بانكى خودم به کارت بانكى فقیر واریز نمايم؟
۲- آیا می توانم فطریه ای را که کنار گذاشتم به حساب بانكى فقیر واریز نمايم؟
۳- اگر این فقیر در شهر دیگری باشد چه حکمی دارد؟
جواب :
1) بله، در صورتیکه به فقیر اطلاع دهید جایز است.
2) چنانچه فطریه را کنار گذاشته اید و از پول های دیگر خود جدا نموده اید، نمی توانید مبلغ آن را واریز نمایید مگر با داشتن وکالت از فقیر در قبض آن و واریز نمودن آن.
3) در صورت وجود مستحق در شهر خودش، انتقال به شهر دیگر بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
زکات فطره مهمان
سوال : اگر کسی فقط شب عید فطر مهمان باشد آیا نان خور حساب می شود و فطریه او بر صاحب خانه واجب است؟
جواب : خیر، مهمان های این چنینی نان خور حساب نمی شوند و بر خود او واجب است که فطریه را بپردازد مگر آنکه مهمان وارد بر منزل او شده باشد و ضمن عائله او محسوب شود، هرچند در مدت یک یا دو روز.
فطریه
سوال : روزعید فطریه را کنار گذاشتم تا به یکی از فقرای فامیل دهم. آیا اگر شماره حساب قرض الحسنه او را داشته باشم، می توانم بدون اطلاع او به حساب وی واریز کنم یا کفایت نمی کند؟
جواب : در پرداخت فطریه به فقیر، اطلاع پیدا کردن وی لازم نیست.
زکات فطره
سوال : چه زمانى زكات فطره بايد از اموال انسان خارج گردد؟
جواب : وقت وجوب زكات، شب عيد فطر و هنگام غروب مى باشد و وقت خارج ساختن آن صبح روز عيد از هنگام طلوع فجر تا وقت زوال می باشد، اگر چه پرداخت آن در شب عید بلکه در ماه مبارک رمضان نيز كفايت مى كند و احتیاط آن است که به عنوان قرض پرداخت شود.
زکات فطره
سوال : آيا مى توان زكات فطره را به تعجيل انداخت و در ماه رمضان پرداخت نمود؟
جواب : مى توان در ماه رمضان زكات فطره را خارج ساخت اگر چه احتياط مستحب آن است كه به عنوان قرض باشد و در زمان وجود آن را زکات فطره محسوب کند.
زکات فطره
سوال : آيا مى توان زكات فطره را به شهر ديگرى غير از شهرى كه بر فرد واجب شده است نقل داد؟
جواب : اگر در شهر خودش مستحق وجود نداشته باشد مى تواند به شهر ديگر انتقال دهد. اما در صورت وجود مستحق بنابر احتياط واجب نبايد انتقال پيدا كند ولكن اگر كسى كه زكات بر او واجب شده است به شهر ديگرى مسافرت نمايد مى تواند زكات فطره را در آنجا پرداخت نمايد.
زکات فطره
سوال : مصرف زكات فطره چه مى باشد؟
جواب : مصرف زكات فطره همان مصرف زكات مى باشد، يعنى هشت صنفى كه عبارت از فقرا، مساكين، كارگزاران امر زكات، مؤلفه قلوبهم (كافرانى كه با پرداخت زكات به ايشان به دين اسلام مايل مى شوند)، بدهكاران كه از پرداخت دين خود عاجزند، خريدارى بنده و آزاد نمودن آن، فى سبيل اللَّه (كارهايى كه مى توان با آنها قصد قربت نمود مانند ساخت مسجد و مدرسه و...) و در راه ماندگان و احتياط مستحب آن است كه به فقرا و مساكين اقتصار شود.
زکات فطره
سوال : شرايط وجوب زكات فطره چيست؟
جواب : زكات فطره بر هر فرد بالغ، عاقل، آزاد و غنى شرعى (كسى كه مخارج ساليانه خود را بالقوه و يا بالفعل داراست) واجب مى باشد و بر فقير شرعى يعنى كسى كه داراى قوت سالانه خود بالفعل يا بالقوه نمى باشد، واجب نيست. و شرايط مذكور اگر قبل از غروب شب عيد فطر ـ هر چند يك لحظه ـ تا هنگام تحقق غروب موجود شود زكات فطره واجب مى شود و بنا بر احتياط واجب اگر مقارن غروب يا در شب شرايط مذكور تحقق يابد باز هم بايد زكات فطره را اخراج نمايد.
زکات فطره
سوال : هنگام تحقق شرايط بر چه كسى اخراج زكات فطره واجب است؟
جواب : بر كسى كه تمام شرايط در او محقق شده است واجب است كه زكات فطره خود و افراد نان خور خود را چه واجب النفقه باشند و چه غير آن، چه نزديک باشند و چه دور، چه مسلمان و يا كافر و چه صغير باشند يا كبير، بلكه حتى طفلى كه تنها لحظاتى پيش از غروب متولد شده باشد، پرداخت نمايد.
زکات فطره
سوال : آيا زكات فطره ی مهمان به عهده ی ميزبان مى باشد؟
جواب : اگر تنها برای افطار مهمان شده باشد عیال محسوب نشده و زکات فطره اش بر عهده ی میزبان نمی باشد.
زکات فطره
سوال : كسى كه زكات فطره ی او بر ديگرى واجب است، مانند كسى كه نان خور ديگران است، آيا زكات فطره از گردن خود او (يعنى نان خور) ساقط است؟
جواب : بله از عهده ی او (نان خور) ساقط مى گردد مگر آن كه فرد سرپرست و نان آور او زكات فطره را خارج نسازد كه در اين صورت بنابر احتياط واجب در صورتى كه نان خور واجد شرايط است بايد زكات خود را پرداخت نمايد.
زکات فطره
سوال : هنگامى كه نان آور خانواده، خود فقير باشد و بر او زكات فطره عيالاتش واجب نباشد، آيا بر نان خوران او زكات واجب است؟
جواب : اگر شرايط وجوب در آنها تحقق يابد پرداخت زكات فطره بر آنها واجب خواهد بود.
زکات فطره
سوال : اگر براى شخصى فرزندى به دنيا آمد، آيا بايد از جانب او نيز زكات فطره را پرداخت نمايد؟
جواب : اگر ولادت فرزند پيش از غروب باشد و از نان خوران او محسوب گردد بايد زكات فطره ی او را پرداخت نمايد.
زکات فطره
سوال : اگر زنى نان خور شوهر خويش يا هر كس ديگر محسوب نگردد آيا زكات فطره بر خود او واجب است؟
جواب : اگر واجد شرايط باشد بر او واجب است.
زکات فطره
سوال : اگر فردى نان خور دو نفر محسوب شود، حكم زكات فطره ی او چيست؟
جواب : بر هر دو نفرى كه آن شخص نان خور آنهاست به نحو توزيع و تقسيط واجب است، مشروط بر اين كه فقير نباشند و اگر يكى از آن دو فقير باشد سهم او از زکات بر او واجب نيست ولى سهم ديگرى كه غنى است ساقط نمى باشد و اگر خود فرد غنی است سهمی که ساقط شده است بر خود او خواهد بود و اگر هر دو فقير باشند از هر دو ساقط خواهد بود و بر خود فرد كه نان خور آن دو مى باشد اگر شرايط وجود تحقق يابد واجب خواهد بود.
زکات فطره
سوال : هنگامى كه فردى به ديگرى اموالى را به جهت مخارج روزمره او بذل نمايد، آيا بدين سبب نان آور او محسوب مى گردد تا زكات فطره اش بر او واجب گردد؟
جواب : نان آور او محسوب نمى گردد و زكات فطره بر او واجب نمى گردد چرا كه در صدق مفهوم عيال، تابعيّت معتبر است.
زکات فطره
سوال : زكات فطره بايد از چه جنسى باشد؟
جواب : آن چه كه قوت غالب مردم محسوب مى شود مانند گندم و جو و خرما و كشمش و برنج و ذرت و كشک بلكه اگر مايع باشد مانند شير و ماست اشكالى ندارد و بنابر احتياط مستحب بايد تنها از همان چهار مورد اول باشد.
زکات فطره
سوال : مقدار زكات فطره چقدر مى باشد؟
جواب : مقدار آن سه كيلو مى باشد و مى توان قيمت آن را پرداخت نمود.
زکات فطره
سوال : كارمندى با خانواده اش زندگى مى كند و آنها به او كمک مالى مى كنند يعنى گاهى اوقات احتياجات منزل او را تهيه مى كنند، آيا او خود بايد فطريه را بپردازد يا اگر پدر او زكات فطره اش را بپردازد كفايت مى كند؟ اگر پدر خود مايل به پرداخت فطريه باشد حكم چيست؟
جواب : در فرض مذكور پرداخت فطريه توسط پدر كفايت مى كند و مكلف نيز مى تواند خود فطريه را بپردازد، در اين صورت فطريه از پدر ساقط مى شود.