- طهارت 1169
- پاكى و ناپاكى آب 662
- احكام خلوت 1
- استنجاء 0
- احكام جنابت 3
- أهل كتاب 14
- نجاسات 118
- آنكه در نماز از نجاست آن عفو شده است 2
- احكام میّت 193
- غسل 60
- وضو 73
- تيمم 21
- نماز 555
- وقتهاى نمازهاى روزانه و نافله هاى آنها 24
- قبله 11
- لباس نمازگزار 34
- مكان نمازگزار 26
- احكام اذان اقامه 14
- نيّت 5
- قيام 5
- قرائت 45
- سجده 36
- سجده سهو 3
- تشهّد 5
- سلام 1
- آداب و تعقيب نماز 6
- قنوت 8
- منافيات نماز 14
- نماز آيات 6
- نماز قضا 36
- اجير شدن 20
- نماز جماعت 101
- شك در نماز و افعال آن 2
- شكّ در ركعتها 1
- قضاى اجزاء فراموش شده 0
- نماز مسافر 83
- چيزهايی که سفر را می شکند 3
- برخى از نمازهاى مستحبّى 17
- كم و زياد بودن در نماز 0
- نماز میت 1
- رکوع 5
- نماز جمعه 28
- تكبيرة الاحرام 1
- روزه 318
- زكات 18
- خمس 228
- مصرف خمس 21
- موارد وجوب خمس 117
- مسائل متفرقه خمس 29
- امر به معروف و نهى از منكر 33
- خرید وفروش 377
- كسب های حرام 123
- ريش تراشيدن 24
- آداب تجارت 7
- شرايط فروشنده و خريدار 4
- شرايط عوضين 5
- دادن جنس و گرفتن وجه 6
- نقد و نسيه 19
- معاملات صرافى ( بيع صرف ) 1
- فروش ميوه ها و سبزيجات 0
- ربا 39
- خروج از ملکیت مالک به سبب یکی از نواقل 4
- شروط تجارت 13
- معاملات سفهی 1
- خرید وفروش طلا 6
- بيع فضولی 3
- حق به هم زدن معامله (خيار) 37
- ضمان در خريد وفروش 11
- اجاره 66
- وصيّت 37
- احكام وصيت 16
- موصى 1
- وصيت شده 1
- مسائل متفرقة 327
- استمناء 6
- مكارم اخلاق 8
- مزارعه ومساقات 2
- شركت 22
- تقاصّ كردن 2
- عاريه و وديعه 0
- حواله 0
- حجر ( ممنوع تصرف در مال ) 4
- صدقات 15
- رقص در اماکن متبرکه 0
- سحر و جادو و نظائر آنها 3
- اشياء گمشده 2
- حكم مال مجهول مالك 6
- مسائل مخصوص به تفسير 2
- احكام غرب زمين 0
- كار كردن در ادارات رسمى 3
- كشتن حشره ها 1
- تربت حسينى 0
- ياد گرفتن احكام 1
- حقوق ديگران 22
- وسواس 2
- نسب ها 7
- مدح ديگران 0
- بر پائى عيد و جشن 0
- دعا 8
- تاريخ 0
- صحت بعض كتابها و احاديث 7
- بعض مستحبات 5
- نصايح 7
- حيوان گمشده 0
- کامپیوتر و اینترنت 11
- نقاشی و مجسمه سازی 2
- احکام مساجد 28
- ارتباط با نامحرم در فضای مجازی 1
- حقوق معنوی 19
- توبه 7
- یارانه ها 1
- ماهواره 3
- تقلب 6
- رعایت قوانین حكومت اسلامی 16
- دعا 1
- احكام كفار 13
- سرقت و دزدی 6
- سیگار کشیدن 5
- صله رحم 7
- جنون 1
- اسراف 1
- حقوق والدین 7
- قرض و دين 62
- ازدواج 656
- احكام ازدواج 54
- احكام زناشويى 35
- آداب وسنن ازدواج 2
- جلوگیری از بارداری 9
- اولياى عقد 54
- اسباب محرميت 22
- رضاع (شير دادن) 2
- ازدواج مؤقت 59
- مهر 73
- احكام فرزندان 35
- نفقه 25
- عيبها وشرطها كه موجب فسخ شود 37
- محارم 9
- حقوق زوجین 43
- شروط ازدواج 32
- نزدیکی از پشت 7
- نزدیکی در زمان قاعدگی 6
- نشوز 8
- محرمات 28
- روابط زن و مرد 102
- زینت 18
- مسائل جنسى 11
- حجاب 15
- احكام لمس و نگاه کردن 29
- مسائل متفرقه ازدواج 5
- طلاق 149
- نذر 24
- غصب 11
- احياء موات 0
- صيد و ذباحه 24
- خوردنيها وآشاميدنيها 67
- ارث 87
- قصاص و ديات 77
- ديه نفس 8
- دیه جنین 5
- موجبات ضمان 8
- تغليظ دیه 3
- قسامه 7
- مسائل اعتقادى 87
- حج 247
- اصول و قواعد فقهی 11
- مضاربه 22
- وقف 156
- هدیه 31
- حدود 58
- جهاد 1
- اداری 16
- ادارات 14
- عهد و قسم 11
- بیت المال 1
- بهتان 1
- صلح 11
- جعاله 3
- تهمت 0
- قضاء 49
- رشوه 6
- شهادات 13
- رهن 17
- اقرار 6
- تقليد 88
- علم رجال 4
- مسائل اجتماعى 13
- وکالت 29
- مسائل مستحدثه 176
- قرآن کریم 16
- ودیعه 3
- ضمان 18
استفتائات برگزیده
اخیراً در فضای مجازی اصواتی به عنوان مواد مخدر شنیداری انتشار یافته که شنیدن آنان اثراتی همانند و بلکه بیشتر از مواد مخدر و مشروبات الکلی دارند با این اوصاف ؟ 1- آیا شنیدن این اصوات دارای حرمت شرعی می باشد ؟ 2- در صورت بروز حالت نامتعارف ناهوشیاری و نابهنجاری( ناشی از گوش دادن )، آیا اعمال مجازات شرعی (حد یا تعزیر) صحیح می باشد ؟
بنا بر نظر معظم له؛ بر فرض وجود خارجی چنین اصواتی که دارای اثرات مذکور باشد، شنیدن آن اصوات حرام است و دارای تعذیر می باشد.
اگر کسی مرتد شود و سپس مسلمان شود، آیا قضای نمازهای آن مدت که مرتد بوده بر او واجب است ؟
طبق فتوای معظم له، قضای نمازهای آن مدت واجب است.
اینجانبان متصدی و کارگزار و زمامدار و مجلس دار عزاداری در تکیه ای در یکی از شهرستان ها هستیم. حسب الوظیفه تصمیم بر این داشتیم که چندین شب عزاداری اباعبدالله الحسین (علیه السلام) را در تکیه بر پا کنیم، عده ای با آوردن این بهانه که اگر مراسم برگزار شود، موجب تبعات و گناه می شود مثلاً افراد فاسد چشم چرانی می کنند یا محتمل است که اشخاصی از این مراسمات سوء استفاده و گناه کنند، پیشنهاد به تعطیلی عزاداری اباعبدالله (علیه السلام) داده اند. آیا اینکه ممکن است بر حسب برگزاری عزاداری در حسینیه احتمالاً عده ای فاسق در این مجلس هم حضور یابند و گناه خود را انجام دهند بر ما که متصدی و کارگردان عزاداری هستیم، حجیت دارد که عزاداری را منحل کنیم؟ حکم واجب بر ما چیست؟
این نوع احتمال دادن خود یک وسوسه شیطانی است. برپایی شعائر حسینی و مراسم عزاداری اهل بیت (علیهم السلام) از اهم امور دینی است و بهتر است که از ورود این افراد به دسته عزاداری و هیئت منع نکنید و راه نصیحت و اصلاح ایشان را با کلمات شایسته و رفتار محبت آمیز در پیش گیرید.
اگر زنی به صورت چند ماهه صیغه مردی شده و سپس نخواهد به رابطه ادامه دهد، آیا می تواند مهریه خود را ببخشد یا مهری که گرفته را پس دهد و خود را یک طرفه از زوجیت مرد برهاند یا اینکه اتمام رابطه زوجیت موقت، منحصر به اتمام مدت یا بذل مدت توسط مرد است و ربطی به بذل مهریه یا استرداد آن ندارد؟
عقد موقت تنها به وسیله تمام شدن مدت و یا بذل مدت توسط زوج فسخ می شود، مگر آنکه در ضمن عقد، وکالت در بذل مدت از مرد گرفته شده باشد.
حکم شرعی کسی که نسبت محرمیت (ادعای زوجیت) و ادعای ارث را به صورت غیر واقعی به شخص دیگری بدهد، چیست؟
اثبات موضوع شرعی مانند زوجیت، نیازمند به بینه شرعی (شهادت دو نفر عادل) دارد.
در صورتی که بین زن و شوهری ملاعنه رخ دهد و شوهر نفی ولد کند.
1ـ رابطه محرمیت این کودک با ملاعن چگونه است؟ آیا در صورتی که کودک دختر باشد، در آینده می تواند با او ازدواج کند؟
2ـ رابطه محرمیت این کودک با بستگان نسبی و رضاعی و سببی مرد لاعن چگونه است؟ آیا می تواند این دختر با برادران مرد لاعن یا پدران او ازدواج کند؟
3ـ در صورتیکه مرد پس از ملاعنه و نفی ولد پشیمان گردد و رجوع کند، رابطه محرمیت این کودک با ملاعن و بستگان نسبی و رضاعی و سببی این مرد چگونه است؟
1ـ رابطه محرمیت این کودک با ملاعن چگونه است؟ آیا در صورتی که کودک دختر باشد، در آینده می تواند با او ازدواج کند؟
2ـ رابطه محرمیت این کودک با بستگان نسبی و رضاعی و سببی مرد لاعن چگونه است؟ آیا می تواند این دختر با برادران مرد لاعن یا پدران او ازدواج کند؟
3ـ در صورتیکه مرد پس از ملاعنه و نفی ولد پشیمان گردد و رجوع کند، رابطه محرمیت این کودک با ملاعن و بستگان نسبی و رضاعی و سببی این مرد چگونه است؟
1) این کودک با ملاعن محرم است و نمی تواند با او ازدواج کند.
2) این کودک با بستگان مرد ملاعن محرم نیست و می تواند با آن ها ازدواج کند.
3) در صورتیکه واقعاً فرزند این مرد باشد یعنی مرد بین خود و خدای خود او را فرزند خود می داند، با بستگان آن مرد نیز محرم است.
2) این کودک با بستگان مرد ملاعن محرم نیست و می تواند با آن ها ازدواج کند.
3) در صورتیکه واقعاً فرزند این مرد باشد یعنی مرد بین خود و خدای خود او را فرزند خود می داند، با بستگان آن مرد نیز محرم است.
همانگونه كه استحضار داريد در روزهای ماه محرم اغلب افراد نسبت به پخش نذری از قبيل شير، شربت و اطعام اقدام می نمايند. با عنايت به خشكسالی بوجود آمده، می خواستيم اين نذورات را در غالب جيره خشک غذايی و آب معدنی به آن منطقه ارسال نمائيم كه عده ای مردد هستند كه آيا از نظر شرعی صحيح می باشد يا خير، فلذا از آن مرجع عاليقدر تقاضا داشته تا حكم شرعی را بيان فرمايند.
چنانچه صیغه خاص نذر ـ که در رساله علمیه ذکر شده ـ خوانده باشد، واجب است در همان مصرف نذر که نامبرده شده، مصرف نمایند؛ لیکن اگر صیغه خاص نذر خوانده نشده باشد، جایز است در قالب جیره غذائی و آب معدنی و ... مصرف شود.
آیا انجام تغییرات ساختمانی در بنای مسجدی که واقف طبق وقفنامه و اسناد رسمی و محضری، تنها بنام مسجد وقف نموده ولاغیر؛ و اجاره دادن فضای آشپزخانه و زیرزمین و... آن مسجد، برای انجام امور اقتصادی و تجاری و درآمدزایی (کترینگ و تهیه و عرضه غذا و نوشیدنی)، جایز است؟
چنانچه واقف تصریح نموده باشد که نباید بناهای مذکور را برای انجام امور اقتصادی و تجاری و غیره اجاره داد؛ در این صورت جایز نیست وگرنه اشکالی ندارد.
1ـ استفاده از دستگاه موسیقی سنتی که در سالیان گذشته تا به امروز به صورت ساز و دهل مخصوص مراسم تعزیه خوانی بوده و احیای این شعیره را به دنبال دارد، چه حکمی دارد؟ 2 ـ استفاده از لباس طرح قدیم مخصوص شبیه خوان های مرد در نقش زن در تعزیه که به صورت چادر های عربی قدیمی (قجری) و روبند های مخصوص(برقه) به منطقه استان هرمزگان بوده، چه حکمی دارد؟ 3 ـ آیا اجرای مجلسی در وصف عروسی حضرت قاسم که به صورت حزین برگزار می گردد، محل اشکال است یا تایید؟
1) چنانچه آن موسیقی مناسب مجالس اهل فسق و فجور نباشد و موجب هتک حرمت شعائر حسینی نشود، اشکال ندارد؛ اما اگر مناسب مجالس فسق و فجور باشد و یا مناسب مجالس عزاداری نباشد، اشکال دارد.
2) اشکال ندارد.
3) اگر این عمل مستند به یکی از کتب مقتل باشد و با رعایت حرمت شعائر باشد، اشکال ندارد.
2) اشکال ندارد.
3) اگر این عمل مستند به یکی از کتب مقتل باشد و با رعایت حرمت شعائر باشد، اشکال ندارد.
اگر قاتل در قتل عمد قبل از قصاص و استیذان از حاکم برای قصاص فوت کند و در میان ورثه مقتول صغار باشد با توجه به حرمت هدر دمای مسلمین و عمومات دال بر احترام به دم، آیا می توان از ماترک قاتل دیه مطالبه کرد؟
بله، دیه از ماترک میت برداشته می شود.
نذري محرم
سوال :
همانگونه كه استحضار داريد در روزهای ماه محرم اغلب افراد نسبت به پخش نذری از قبيل شير، شربت و اطعام اقدام می نمايند. با عنايت به خشكسالی بوجود آمده، می خواستيم اين نذورات را در غالب جيره خشک غذايی و آب معدنی به آن منطقه ارسال نمائيم كه عده ای مردد هستند كه آيا از نظر شرعی صحيح می باشد يا خير، فلذا از آن مرجع عاليقدر تقاضا داشته تا حكم شرعی را بيان فرمايند.
جواب :
چنانچه صیغه خاص نذر ـ که در رساله علمیه ذکر شده ـ خوانده باشد، واجب است در همان مصرف نذر که نامبرده شده، مصرف نمایند؛ لیکن اگر صیغه خاص نذر خوانده نشده باشد، جایز است در قالب جیره غذائی و آب معدنی و ... مصرف شود.
عزاداری حسینی
سوال : در بحرين رسم است كه مجالس حسينى بيشتر اوقات هنگام شب برپا مى شود نه عصر، لكن در روستاى ما اين مراسم هم عصرگاه و هم شبانه برپا مى شود. چون معمولاً به خاطر روزه و نيز كوتاهى روز، عصرها مجالس شركت كننده كمى دارد، مى خواهيم مراسم عصر را تعطيل و تنها مراسم شبانه را برگزار كنيم، آيا این عمل اشكال شرعى ندارد؟
جواب : اگر به واسطه نذر يا مانند آن واجب نشده باشد، محذور شرعى ندارد.
عزاداری در خیابان
سوال : حكم برپايى دسته جات و مراسم عزادارى در خيابان ها و راه هاى رفت و آمد مردم، همان گونه كه ايام محرم در كوچه و خيابان ها بسيار اتفاق مى افتد و راه مردم را مى بندند چيست؟ با توجه به اين كه مى دانيم كه قطع راه مردم، قطعاً حرام است.
جواب : برپايى اين دسته جات جايز است.
عزاداری ایام شهادت حضرت محسن علیه السلام
سوال : در خصوص ایام هجوم وحشیانه و احراق بیت حضرت امیر (علیه السلام) و جسارت به حضرت صدیقه (سلام الله علیها) و نهایتاً شهادت مظلومانه ی حضرت محسن (علیه السلام)، خواهشمندم نظر معظم له درخصوص برپایی مراسم عزاداری در این ایام را بیان فرمائید؟
جواب : برگزاری مجالس عزاداری اهل بیت (علیهم السلام) در هر زمانی که باشد و به هر مناسبتی که باشد از اعظم شعائر اسلامی محسوب می شود و اشکال ندارد.
طلب مبلغ
سوال : اگر روحانی برای منبر خود طلب مبلغ کند، از نظر شرعی چه حکمی دارد؟
جواب : گرچه فی نفسه منعی ندارد ولی مناسب با مسند وعظ و ارشاد نیست.
تعظیم شعائر
سوال : 1- آیا تعطیل کردن مغازه از طرف کسبه محترم در روز شهادت حضرات معصومین (صلوات الله علیهم اجمعین) نوعی احترام و تعظیم شعائر محسوب میشود؟
2- اگر در منطقهای که رسم بر این است روز شهادت حضرات معصومین (صلوات الله علیهم اجمعین) مغازهها را تعطیل میکنند، عدهای مغازه خود را باز کنند، آیا این عمل آنان نوعی بی احترامی محسوب میشود یا خیر؟
2- اگر در منطقهای که رسم بر این است روز شهادت حضرات معصومین (صلوات الله علیهم اجمعین) مغازهها را تعطیل میکنند، عدهای مغازه خود را باز کنند، آیا این عمل آنان نوعی بی احترامی محسوب میشود یا خیر؟
جواب : 1) در عرف خاص ايران و برخي كشورها از تعظيم شعائر است.
2) موارد فرق مي كند.
2) موارد فرق مي كند.
عزاداری و نذورات
سوال : آیا گوسفندی را که مردم جهت مصرف عزاداری امام حسين عليه السلام به صورت نذورات به هيئت واگذار می کنند که ذبح و استفاده غذايی شود می توان فروخت و پول آن را به مصرف ديگر امور هيئت رسانيد يا خير؟
جواب : چنانچه از ابتدا اين اجازه داده نشده باشد، جايز نيست.
عزاداری و نذورات
سوال : مستحضريد که سنّت حسنة قربانی کردن در آداب اسلامی از جايگاه قابل توجهی برخوردار است و برای بسياری از امور تجويز می گردد. ولی در عصر حاضر قربانی کردن گاو و گوسفند در ملأ عام در ايام محرم و در بازگشت حجاج بیت الله الحرام و عروسی و... دارای عوارضی می باشد که بعضی از آنها به شرح ذيل می باشد:
1. ريختن خون که از نجاسات است در محل عبور و مرور مردم و آلوده شدن کفش ها و به تبع آن خانه ها و مساجد و حسينيه ها که نجس کردن آنها شرعاً محل اشکال است.
2. در هنگام قربانی کردن بسياری از کودکان در محل حضور داشته و در آنها تأثيرات روحی و روانی ناخوشايندی بر جای می گذارد که بعضاً باعث کراهت آنها از حضور در محل های عزاداری می گردد.
3. با توجه به حضور دوربين ها و موبايل ها امکان تصويربرداری از اين صحنه ها که اين خشونت و خونريزی به صورت يک عمل بَدَوی و خشن در سطح مجامع بين المللی منعکس می شود باعث ضد تبليغ برای تشيع می باشد.
4. اخيراً اين مسئله باعث چشم وهم چشمی هم شده و هيأتی گاو می کُشد و هيأت ديگر شتر قربانی می کند و با خودنمايی و ايجاد صحنه های متعدد خونريزی اصل مسئله عزاداری و معنويت جلسة روضه تحت تأثیر اين صحنه ها واقع می شود در صورتيکه اگر اخلاص باشد می توان قربانی را در پنهان انجام داد.
با توجه به موارد فوق و موارد ديگری که به واسطة دوری از اطالة کلام به آن نمی پردازم. مستدعی است نظر خودرا در مورد اين نحو از قربانی انجام دادن بفرمائيد؟
با نظر به اينک شغل قصابی به واسطة ايجاد قساوت در دل، در اسلام کراهت دارد آيا ديدن صحنه های متعدد خونريزی در اجتماع باعث ایجاد قساوت در بينندگان نمی شود؟
بر اساس تحقیقات معتبر دانشگاهی دیدن صحنه های متعدد خشونت در دراز مدت باعث روی آوردن بینندگان به اعمال خشن و استفاده از آلات خونریزی در مقابل همنوعان می گردد.
1. ريختن خون که از نجاسات است در محل عبور و مرور مردم و آلوده شدن کفش ها و به تبع آن خانه ها و مساجد و حسينيه ها که نجس کردن آنها شرعاً محل اشکال است.
2. در هنگام قربانی کردن بسياری از کودکان در محل حضور داشته و در آنها تأثيرات روحی و روانی ناخوشايندی بر جای می گذارد که بعضاً باعث کراهت آنها از حضور در محل های عزاداری می گردد.
3. با توجه به حضور دوربين ها و موبايل ها امکان تصويربرداری از اين صحنه ها که اين خشونت و خونريزی به صورت يک عمل بَدَوی و خشن در سطح مجامع بين المللی منعکس می شود باعث ضد تبليغ برای تشيع می باشد.
4. اخيراً اين مسئله باعث چشم وهم چشمی هم شده و هيأتی گاو می کُشد و هيأت ديگر شتر قربانی می کند و با خودنمايی و ايجاد صحنه های متعدد خونريزی اصل مسئله عزاداری و معنويت جلسة روضه تحت تأثیر اين صحنه ها واقع می شود در صورتيکه اگر اخلاص باشد می توان قربانی را در پنهان انجام داد.
با توجه به موارد فوق و موارد ديگری که به واسطة دوری از اطالة کلام به آن نمی پردازم. مستدعی است نظر خودرا در مورد اين نحو از قربانی انجام دادن بفرمائيد؟
با نظر به اينک شغل قصابی به واسطة ايجاد قساوت در دل، در اسلام کراهت دارد آيا ديدن صحنه های متعدد خونريزی در اجتماع باعث ایجاد قساوت در بينندگان نمی شود؟
بر اساس تحقیقات معتبر دانشگاهی دیدن صحنه های متعدد خشونت در دراز مدت باعث روی آوردن بینندگان به اعمال خشن و استفاده از آلات خونریزی در مقابل همنوعان می گردد.
جواب : قربانی کردن در مواردی مستحب است؛ ولی بايد از مقارنات نامطلوب آن پرهيز کرد.