- طهارت 1169
- پاكى و ناپاكى آب 662
- احكام خلوت 1
- استنجاء 0
- احكام جنابت 3
- أهل كتاب 14
- نجاسات 118
- آنكه در نماز از نجاست آن عفو شده است 2
- احكام میّت 193
- غسل 60
- وضو 73
- تيمم 21
- نماز 555
- وقتهاى نمازهاى روزانه و نافله هاى آنها 24
- قبله 11
- لباس نمازگزار 34
- مكان نمازگزار 26
- احكام اذان اقامه 14
- نيّت 5
- قيام 5
- قرائت 45
- سجده 36
- سجده سهو 3
- تشهّد 5
- سلام 1
- آداب و تعقيب نماز 6
- قنوت 8
- منافيات نماز 14
- نماز آيات 6
- نماز قضا 36
- اجير شدن 20
- نماز جماعت 101
- شك در نماز و افعال آن 2
- شكّ در ركعتها 1
- قضاى اجزاء فراموش شده 0
- نماز مسافر 83
- چيزهايی که سفر را می شکند 3
- برخى از نمازهاى مستحبّى 17
- كم و زياد بودن در نماز 0
- نماز میت 1
- رکوع 5
- نماز جمعه 28
- تكبيرة الاحرام 1
- روزه 318
- زكات 18
- خمس 228
- مصرف خمس 21
- موارد وجوب خمس 117
- مسائل متفرقه خمس 29
- امر به معروف و نهى از منكر 33
- خرید وفروش 377
- كسب های حرام 123
- ريش تراشيدن 24
- آداب تجارت 7
- شرايط فروشنده و خريدار 4
- شرايط عوضين 5
- دادن جنس و گرفتن وجه 6
- نقد و نسيه 19
- معاملات صرافى ( بيع صرف ) 1
- فروش ميوه ها و سبزيجات 0
- ربا 39
- خروج از ملکیت مالک به سبب یکی از نواقل 4
- شروط تجارت 13
- معاملات سفهی 1
- خرید وفروش طلا 6
- بيع فضولی 3
- حق به هم زدن معامله (خيار) 37
- ضمان در خريد وفروش 11
- اجاره 66
- وصيّت 37
- احكام وصيت 16
- موصى 1
- وصيت شده 1
- مسائل متفرقة 327
- استمناء 6
- مكارم اخلاق 8
- مزارعه ومساقات 2
- شركت 22
- تقاصّ كردن 2
- عاريه و وديعه 0
- حواله 0
- حجر ( ممنوع تصرف در مال ) 4
- صدقات 15
- رقص در اماکن متبرکه 0
- سحر و جادو و نظائر آنها 3
- اشياء گمشده 2
- حكم مال مجهول مالك 6
- مسائل مخصوص به تفسير 2
- احكام غرب زمين 0
- كار كردن در ادارات رسمى 3
- كشتن حشره ها 1
- تربت حسينى 0
- ياد گرفتن احكام 1
- حقوق ديگران 22
- وسواس 2
- نسب ها 7
- مدح ديگران 0
- بر پائى عيد و جشن 0
- دعا 8
- تاريخ 0
- صحت بعض كتابها و احاديث 7
- بعض مستحبات 5
- نصايح 7
- حيوان گمشده 0
- کامپیوتر و اینترنت 11
- نقاشی و مجسمه سازی 2
- احکام مساجد 28
- ارتباط با نامحرم در فضای مجازی 1
- حقوق معنوی 19
- توبه 7
- یارانه ها 1
- ماهواره 3
- تقلب 6
- رعایت قوانین حكومت اسلامی 16
- دعا 1
- احكام كفار 13
- سرقت و دزدی 6
- سیگار کشیدن 5
- صله رحم 7
- جنون 1
- اسراف 1
- حقوق والدین 7
- قرض و دين 62
- ازدواج 656
- احكام ازدواج 54
- احكام زناشويى 35
- آداب وسنن ازدواج 2
- جلوگیری از بارداری 9
- اولياى عقد 54
- اسباب محرميت 22
- رضاع (شير دادن) 2
- ازدواج مؤقت 59
- مهر 73
- احكام فرزندان 35
- نفقه 25
- عيبها وشرطها كه موجب فسخ شود 37
- محارم 9
- حقوق زوجین 43
- شروط ازدواج 32
- نزدیکی از پشت 7
- نزدیکی در زمان قاعدگی 6
- نشوز 8
- محرمات 28
- روابط زن و مرد 102
- زینت 18
- مسائل جنسى 11
- حجاب 15
- احكام لمس و نگاه کردن 29
- مسائل متفرقه ازدواج 5
- طلاق 149
- نذر 24
- غصب 11
- احياء موات 0
- صيد و ذباحه 24
- خوردنيها وآشاميدنيها 67
- ارث 87
- قصاص و ديات 77
- ديه نفس 8
- دیه جنین 5
- موجبات ضمان 8
- تغليظ دیه 3
- قسامه 7
- مسائل اعتقادى 87
- حج 247
- اصول و قواعد فقهی 11
- مضاربه 22
- وقف 156
- هدیه 31
- حدود 58
- جهاد 1
- اداری 16
- ادارات 14
- عهد و قسم 11
- بیت المال 1
- بهتان 1
- صلح 11
- جعاله 3
- تهمت 0
- قضاء 49
- رشوه 6
- شهادات 13
- رهن 17
- اقرار 6
- تقليد 88
- علم رجال 4
- مسائل اجتماعى 13
- وکالت 29
- مسائل مستحدثه 176
- قرآن کریم 16
- ودیعه 3
- ضمان 18
1ـ رابطه محرمیت این کودک با ملاعن چگونه است؟ آیا در صورتی که کودک دختر باشد، در آینده می تواند با او ازدواج کند؟
2ـ رابطه محرمیت این کودک با بستگان نسبی و رضاعی و سببی مرد لاعن چگونه است؟ آیا می تواند این دختر با برادران مرد لاعن یا پدران او ازدواج کند؟
3ـ در صورتیکه مرد پس از ملاعنه و نفی ولد پشیمان گردد و رجوع کند، رابطه محرمیت این کودک با ملاعن و بستگان نسبی و رضاعی و سببی این مرد چگونه است؟
2) این کودک با بستگان مرد ملاعن محرم نیست و می تواند با آن ها ازدواج کند.
3) در صورتیکه واقعاً فرزند این مرد باشد یعنی مرد بین خود و خدای خود او را فرزند خود می داند، با بستگان آن مرد نیز محرم است.
2) اشکال ندارد.
3) اگر این عمل مستند به یکی از کتب مقتل باشد و با رعایت حرمت شعائر باشد، اشکال ندارد.
آیا ازدواج با دختری مرتد و غیر معاند که به لفظ کلمه شهادتین را بگوید و زیر پرچم اسلام درآید، جایز است؟
تا زمانی که ارتداد شخصی به طور کامل محرز نشده باشد، نمی توان حکم به ارتداد و کفر او کرد؛ لذا در صورت شک در ارتداد، می توان با آن دختر ازدواج کرد.
آیا عقد کردن از طریق ویس (یعنی ضبط صوت و ارسال آن از طریق شبکه های مجازی) صحیح است؟ به این نحو که زوجه به صورت غیابی صیغه ایجاب عقد ازدواج را با رعایت تمام شرایط جاری کند و صدای ضبط شده خود را از طریق ویس و با کمی فاصله به نحوی که موالات به هم نخورد برای زوج بفرستد و آنگاه زوج بلافاصله پس از شنیدن صدای ایجاب، صیغۀ قبول را جاری کند؟ ایجاب غیابی توسط زوجه و اطلاع رسانی از طریق پیامک به زوج و جاری نمودن صیغه قبول توسط زوج پس از دریافت پیامک، چطور؟ آیا صحیح است یا خیر؟
باید الفاظ صیغه عقد از طرفین به صورت لسان ابراز و ادا گردد و لذا از طریق اول (ضبط صوت از طریق ویس) کفایت می کند، اما پیامک مجزی نمی باشد.
چنانچه پدر داماد، به عنوان بخشی از مهریه در برگ نکاحیه عادی، تعهد انتقال چهارصد و پنجاه متر زمین را پس از طی تشریفات قانونی به عروس خود نماید و برای تضمین این انتقال، 350 سکه پشتوانه قرار دهد که چنانچه زمین را انتقال نداد، سکه ها را مدیون باشد که تفاوت ریالی دو قلم مذکور معتنابه و تقریبا معادل 250 سکه است، اما دفتر خانه اسناد رسمی سهواً یا عمداً بدون ذکر دین اصلی و جزییات تضمین مستقیماً 350 سکه تمام بهار آزادی را دین اصلی مرقوم کرده و پدر داماد که فاقد سواد خواندن و نوشتن است در محل انقعاد عقد که همان دفتر خانه بوده است، تحت تأثیر هیجانات عقد و بدون توجه، سند را امضا می کند و پس از حدوث اختلافات و مطالبه عروس، متوجه موضوع جعل مفادی یا معنوی سند می شود. آیا بر فرض آمادگی پدر داماد برای انتقال زمین و استنکاف عروس از حضور در دفتر خانه و پذیرش انتقال، در این صورت پدر داماد شرعاً زمین را که موضوع قصد و نیت بوده و عقد بر اساس آن منعقد شده را مدیون می باشد یا آنچه در سند سهواً یا عمداً به عنوان دین مستقیم به مقدار 350 سکه و نه به عنوان تضمین تعهد و بر خلاف منویات طرفین ذکر شده است؟
بر پدر داماد واجب است مطابق تعهد اصلی خود عمل نماید.
اگر من و همسرم بخواهیم در کلیه اموال آینده یکدیگر شریک شویم و این شراکت را ضمن عقد نکاح بیاوریم، آیا این شراکت غرری و باطل نیست؟
اگر به صورت شرط فعل (در کلیه اموالی که بعداً بدست می آید، همدیگر را شریک کنند) و در ضمن عقد لازم نکاح باشد، اشکالی ندارد و مجهول بودن مقدار درآمد باعث غرری شدن و باطل بودن شراکت نمی شود.
بنده جوانی مذهبی هستم در شرف ازدواج، خانم شرط کرده باید ذیل عقدنامه شرط زیر نیز آورده شود و این جدای آن شرطی است که اگر بی دلیل طلاقشان بدهم باید تا نصف اموالم را به ایشان بدهم. شرط دیگری که دارند این است: اینجانبان علاوه بر قبول بند الف، در کلیه اموال یکدیگر بعد از عقد در هر شرایط سهیم خواهیم بود و اموال به صورت یک دوم خواهد بود، آیا این شرط خلاف شرع نمی باشد؟
اگر به نحو شرط فعل باشد، هر دو شرط مذکور در ضمن عقد نکاح صحیح است و اگر به نحو شرط نتیجه باشد، در هر دو فرض اشکال دارد.
در شرط ضمن عقد نکاح، زوج متعهد می گردد در صورت استطاعت مالی، زوجه را برای حج تمتع بفرستد و هزینه حج را تقبل نماید. در صورتی که زوج در حال حاضر امکان و استطاعت مالی برای پرداخت هزینه حج را برای زوجه نداشته باشد، آیا شرعاً ذمه زوج مشغول به زوجه در مورد حج می باشد و زوج باید با قرض گرفتن و... هزینه حج تمتع زوجه را پرداخت نماید تا بری الذمه گردد یا خیر؟
هر گاه استطاعت مالی از وقت تعهد مذکور در سؤال، برای زوج پیدا نشده است، وی مسئولیت ندارد؛ البته اگر قرض گرفتن و ادای آن برای زوج آسان و بدون مشقت است، به گونه ای که استطاعت مالی زوج صادق است، قرض گرفتن برای ادای حج زوجه لازم است و ذمه زوج مشغول به عمل احجاج زوجه است.
در چند دهه ی اخير در كشورهاي خليج به خصوص عربستان سعودي نكاحي به نام «نكاح مسيار يا النهاريات» رايج شده كه در اين نكاح مرد با زني با رعايت شرايط ايجاب و قبول و التزام آنها به شروط شرعي صحت عقد، عقد نكاح مي بندد، ليكن برخلاف نكاح دائم در اين نكاح زن از حقوق مبيت و مسكن و نفقه خود گذشت ميكند. نظر معظم له درمورد نکاح مسیارچیست؟
گذشت زن در ضمن عقد از حق مبیت و مسکن و نفقه اشکالی ندارد؛ لیکن گذشت از حق ارث خلاف شرع است و نافذ نیست، لذا زن در مفروض سؤال ارث می برد.
من به دلیل رابطه جنسی، باکره بودن خود را از دست دادم؛ اما توبه کردم و الان با توجه به اینکه عمل ترمیم انجام داده ام و قصد ازدواج دارم، آیا می توانم این مساله را از همسرم پنهان کنم؟
اگر مقصود آن است که به عنوان دختر باکره ازدواج نمایید، این عمل تدلیس محسوب می شود؛ لیکن عقد فی نفسه صحیح است و در صورت اطلاع زوج از آن، حق فسخ ندارد؛ مگر اینکه بکارت زوجه، در ضمن عقد یا قبل از آن شرط شده باشد و یا عقد مبتنی بر آن واقع شده باشد.
دختری شیعه با پسری سنی مذهب عقد نکاح می نماید، در اولین قرار قبل از عقد، پسر متعهد می شود تغییر مذهب دهد، لذا بر این اساس هنگام عقد و ثبت رسمی، مذهب زوج در سند ازدواج شیعه قید می گردد. اما بعد از ازدواج، زوج به زوجه اعلام می نماید که من شیعه نشده ام و تو هم باید سنی شوی. حال با توجه به موارد فوق الذکر خواهشمندم بفرمایید:
1. نکاح دختر شیعه با مرد سنی مذهب، چه حکمی دارد؟
2. با توجه به قرار شفاهی زوج مبنی بر تغییر مذهب و قید مذهب تشیع برای زوج در سند ازدواج و کشف عدم واقعیت ادعای زوج، تکلیف چیست؟
3. عدم رضایت زوجه به شروع زندگی مشترک با زوج به خاطر مذهب، چه حکمی دارد؟
4. فشار خانواده زوج به زوجه برای تغییر مذهب و بیم آن، چه حکمی دارد؟
1) نكاح دختر شيعه با مرد سنی مذهب، به غیر از ناصبی و دشمن اهل بیت (علیهم السلام) صحیح می باشد.
2) در مفروض سؤال اگر عقد نکاح مبتنی بر تشیع زوج جاری شده باشد، زوج تدلیس کرده و زوجه حق فسخ دارد.
3 و 4) از پاسخ بالا روشن شد.
بنده قبل از عقد با دختر و خانواده ایشان شرط کردم که مدرک ایشان لیسانس باشد و ایشان در مقطع کارشناسی ارشد هم قبول شده است و قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر دارد. ولی از روی عدم آگاهی در عقدنامه (سند ازدواج، در قسمت شروط ضمن عقد ) مکتوب نکرده ام . اما در زمان عقد در محضر، اقرار به دارا بودن مدرک لیسانس نموده است. ضمنا تعدادی شاهد (مثل پدر، مادر، برادر و...) که در زمان خواستگاری در محل حضور داشتند، می توانند این موضوع را تایید کنند. حدود پنج ماه بعد از عقد، پس از پیگیری جهت ادامه تحصیل ایشان، متوجه شدم ایشان مدرک لیسانس ندارد. ایشان هنوز دختر و باکره می باشد و تا کنون هیچ ارتباط جنسی نداشته ایم. حال از شما مرجع عالیقدر دو تا سوال دارم1. با توجه به اینکه بنده را فریب داده است و شروط وصف شده را ندارد، آیا می توانم فسخ نکاح کنم؟ 2. آیا مهریه شامل ایشان می شود یا خیر؟
1)چنانچه در ضمن عقد، داشتن چنین عنوان و مدرکی شرط شده باشد، موجب حق فسخ از باب خیار تدلیس می شود والا چنین حقی را ندارد.
2) از پاسخ سؤال قبل، مشخص شد.
1. آیا می توان در ضمن عقد نکاح شرط کرد که حضانت فرزندان در صورت طلاق بعد از 7 سال با زوجه باشد ؟
2. آیا زوجه می تواند در ضمن عقد نکاح شرط کند که حضانت فرزندان حتی در صورت ازدواج مجدد با او باشد ؟
3. زوج می تواند شرط کند در صورتی که حضانت فرزندان با مادر باشد نفقه فرزندان خود را پرداخت نکند ؟
4. با توجه به آیه 233 سوره بقره ( نباید مادران از هر گونه حقی که در باره فرزندان خود دارند ؛ محروم شوند ) ، زوج می تواند در ضمن عقد نکاح شرط کند زوجه حق حضانت فرزند خود را نداشته باشد؟
2) بله زوج می تواند حضانت فرزندان را با شرط یا بدو ن شرط به زوجه بسپارد .
3) زوج می تواند شرط کند بر زوجه که در صورتی که حضانت فرزندان با او است یا اینکه شرط کرده قبول حضانت فرزندان به وکالت از طرف زوج ، خود زوجه نفقه فرزندان را بپردازد و در این صورت زوجه مکلف است به اداء نفقه فرزندان ولی چنانچه تخلف کند بر زوج واجب است نفقه آنها را بپردازد.
4) حق حضانت مادر (بر خلاف پدر) قابل اسقاط است و چنانچه آن را اسقاط کرد ، حقی ندارد و تنافی با آیه شریفه ندارد.